Sverige har bland de Nordiska länderna lägst antal schemalagda idrottstimmar i skolan. Dessutom är eleverna enligt en tidigare kartläggning bara aktiva 10–15 minuter av varje idrottslektion,

Den psykiska ohälsan bland unga är hög. Data från Stockholms län visar att var tionde tjej i åldern 13–24 år fick psykiatrisk vård förra året. Ökningen i andelen överviktiga och feta barn har klingat av men ligger på en stabilt hög nivå.

Ökad fysisk aktivitet bland barn och unga är naturligtvis ingen universallösning – men otvetydigt en del av svaret på dessa problem. Fysisk och psykosocial ohälsa påverkas i hög utsträckning av daglig fysisk aktivitet

Skolan förfogar över en infrastruktur med unik möjlighet att främja rörelse – pedagoger som förebilder och instruktörer, en fysisk miljö som kan anpassas och ett regelstyrt ramverk för verksamheten. Och kompisar att ha roligt tillsammans med.

I läroplanen för grundskolan står det: ”Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.” Den strävan har inte räckt. Forskarna vill därför föreslå ett antal evidensbaserade åtgärder:

-Läroplanen skrivs om: ”Skolan ska erbjuda alla elever rejäl daglig fysisk aktivitet motsvarande minst en timme.”

-Lärarledda rörelsepauser på lektionstid införs under längre lektioner.

-Aktiviteter under raster organiseras – kanske med hjälp av de äldre eleverna.

-Obligatorisk utomhusvistelse och förbud mot skärmbruk under raster.

-Skolgårdar anpassas och tillgång till redskap utökas.
Rekommendationer kring aktiv transport till och från skolan förmedlas, och bilförbud i skolans närområde införs.

-Kursplanen för ämnet Idrott och hälsa utökas och får en ny innebörd så att syftet med undervisningen blir att öka
elevernas kondition, styrka, balans och rörlighet – i praktiken.

Åtgärderna ovan är bevisat effektiva för att främja ungas fysiska aktivitet. Mindre klart är hur de ska implementeras.

Tre faktorer är centrala för att lyckas: kompetens hos användarna, en stödjande organisation och ett effektivt ledarskap. Skolan kan behöva stöd i detta.

Läs artikeln på DN Debatt
http://www.dn.se/debatt/stillasittande-i-skolan-ger-ohalsa-och-daliga-resultat/

Skrivet av:
Cecilia Magnusson, professor och verksamhetschef,
Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, SLL

Daniel Berglind, medicine doktor, Institutionen
för folkhälsovetenskap, Karolinska Institutet


HÄLSA SVERIGE

Niclas Carlson
Hälsa Sverige
Leg.kiropraktor

http://www.niclascarlson.se

WEBCOACH
http://www.webcoach.se


TRÄNA MED WEBCOACH HÄLSA
http://www.webcoach.se

Gilla på Facebook http://www.facebook.com/pages/All-Sport-och-Idrott/10888090915438

Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor och en av grundarna av Skandinaviska Kiropraktorhögskolan. Niclas är licensierad fystränare genom Riksidrottsförbundet RF och Bosön och ingår i RF-Elit som utbildare av RF specialförbund som vill skapa prestationer av världsklass vid internationella mästerskap. Niclas Carlson är utvecklare av tjänsten Webcoach Hälsa och Sport för resultatstyrd träning på nätet som fått internationell uppmärksamhet och belönats av Statens Innovationsmyndighet Vinnova. Niclas Carlson är också Strength & Conditioning coach för IFAF World Team -Världslaget i amerikansk fotboll samt fys och utvecklingsansvarig i Svenska Amerikanska fotbollsförbundet sedan 2005 och utbildare för Svenska Ishockeyförbundet i Träningslära och Hockeyatletism. Niclas Carlson ingår i utbildningsutskottet för Gästriklands ishockeyförbund sedan 2014. http://www.niclascarlson.se

Läs artikeln på DN Debatt
http://www.dn.se/debatt/stillasittande-i-skolan-ger-ohalsa-och-daliga-resultat/

Cecilia Magnusson, professor och verksamhetschef,
Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, SLL

Daniel Berglind, medicine doktor, Institutionen
för folkhälsovetenskap, Karolinska Institutet