Upp till bevis för kvinnliga nyföretagare i Sandviken!
29/8, 2008 kl. 08:09”Vi kommer att satsa på personalen så att de tillsammans med oss alltid sätter kundens behov och önskemål i fokus. Nu har vi chansen att från början skapa en företagskultur som präglas av alla medarbetares delaktighet och förmåga att arbeta självständigt.” Det säger Veronica Stjärnström, Tine Karlsson och Carina Källberg som under sommaren arbetat med att dra igång sitt företag AssistansPartner.
Företaget vänder sig till personer som har beviljat bidrag genom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och som har behov av trygghet, vård och socialt stöd. ”Vår kundgrupp har genom rätten till personlig assistans möjlighet att leva sina liv som de själva vill, men det ställer stora krav på personalens fysiska och mentala kapacitet liksom förmågan att lösa problem efterhand de uppstår”, säger Tine som själv har en 19-årig dotter med Downs syndrom. ”Vi vill att våra medarbetare ska vara bra på att arbeta självständigt och ha fingertoppskänsla för kundernas välbefinnande.”
”Sedan jag läste till hälsopedagog på Högskolan i Gävle har jag genom mitt företag Kompnet Hälsoutveckling jobbat med personalutveckling och utbildning”, säger Carina. ”Jag har skrivit artiklar om kommunikation och delaktighet, dessutom stuckit ut hakan och sagt att satsningar på personalen leder till bättre lönsamhet. Nu har vi en chans att bevisa att det är sant genom att bygga vårt företag på dessa grunder och arbeta hälsofrämjande på alla nivåer.”
Företaget vill vara ett lokalt alternativ för kunder i Gästrikland, med utgångspunkt från huvudkontoret i Sandviken. ”Efter förfrågningar från kunder finns vi även på andra orter som Falun och Östersund, vår målsättning är att bygga upp en stödjande organisation på dessa ställen så att vi kan leva upp till vårt tal om närhet”, säger Veronica. ”Vi ska inte bli ännu ett stort företag som drivs centralt, utan såväl kunder som medarbetare ska känna att de har möjlighet att påverka direkt och på plats. Då kan vi behålla kompetent personal i företaget, det leder till kontinuitet och bra service som i slutänden gagnar både personal och kunder. Det ska vara kännetecknet för AssistansPartner!”
Denna artikel är publicerad på Hälsa Sverige - Hälsomagasinet där alla får vara med via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!